Celulitida

Pod pojmem celulitida si představíme hrudkovitou kůži především na stehnech a hýždích, ale může se vyskytovat i na pažích a břichu. Postihuje především ženy.

Příčiny mohou být dědičné ale také nesprávná životospráva, ale pozor nemusí se vyskytovat pouze u obézních jedinců, celulitidou trpí i štíhlí lidé.

Další příčinou může být nahromadění toxických látek v podkožní tkáni kvůli neprůchodnosti lymfatických cest.

Výskyt celulitidy je souborem několika faktorů, poruchy podkožního vaziva, hormonální nerovnováha, dle může přispívat i užívání antikoncepce. Velký vliv má nevhodná strava, příliš mnoho sladkostí u mladých dívek, které mají k celulitidě dědičné dispozice. U mladých žen není celulitida tak patrná, protože jejich kůže je pevná, ale se zvyšujícím se věkem narůstají tukové zásoby a pevnost kůže se snižuje. V některých případech mohou vznikat i otoky.

Řešením je pravidelný stravovací režim a pohybová aktivita.

 

Stravovací režim

Především vynechat

  • bílé pečivo
  • potraviny se živočišnými tuky – např. tučná masa a uzeniny, mléčné výrobky s vyšším obsahem tuku
  • majonézy
  • potraviny s vysokým obsahem soli,
  • všechny sladkosti
  • omezit alkohol (malé množství červeného vína je povoleno)
  • omezit kouření (nikotin zhoršuje látkovou výměnu)

Zařadit více čerstvé zeleniny, ovoce, ryby a celozrnné pečivo.

 

 

Pohybová aktivita

Mezi vhodné pohybové aktivity patří aerobní a anaerobní sporty. Jako aerobní aktivity můžeme zvolit běh, cyklistiku, aerobik, zumbu. Velmi vhodné anaerobní jsou posilovací cviky, zejména s těžkými váhami. Ženy by se určitě neměly bát cvičit s těžkými činkami. Řada z nich má nesmyslné obavy, že budou příliš velké a svalnaté. Opak je pravdou. Mohou cítit větší objem po tréninku, protože rostoucí svaly jsou zavodněné. Musí se vlastně zavodnit, aby podaly správný výkon. Odvodnit svaly lze vhodným protažením. Ale všechny ženy se mohou uklidnit, určitě nebudou svalnaté tak rychle, jak si myslí. Sval roste velmi dlouho a musí se mu pomáhat doplňky stravy a tvrdými, náročnými tréninky.

Kvalitu kůže lze zlepšit masážemi. Postačí levný hustý krém, který se těžko roztírá. Pokud jej chceme větří na postižená místa, pak vlastně daná místa namasírujeme. Krémy proti celulitidě jsou pouze reklamní tahák, žádný z nich ve skutečnosti nefunguje.

Problematika je mnohem složitější, je to dlouhodobá záležitost, která vede ke změně životního stylu a tím pádem i k upevnění zdraví.

 

Vhodná suplementace

L-karnitin podporuje spalování tuků, ale je třeba užívat pouze čistý a to 1000 mg denně. Na trhu existuje spousta dalších přípravků obsahujících karnitin-je třeba sledovat složení, protože řada z nich je předražená a karnitinu obsahuje ve výsledku pouze malé množství.

Multivitimníny bychom měli užívat každý den, nejen v rámci boje s celulitidou.

Dále lze doporučit omega-3 mastné kyseliny, vitamín C, E a betakaroten.